BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Click here for Myspace Layouts

Wednesday, 28 September 2011

:: cinTA Yang TAK perLU ada SEBAB :: :)

Gadis : Mengapa awak menyukai saya? Mengapa awak cintakan saya?

Jejaka
: Saya tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu saya memang menyayangi dan mencintai awak!

Gadis
: Awak tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana awak boleh katakan awak sayang dan cintakan saya sedangkan awak tidak boleh menerangkannya
...
Jejaka : Betul! Saya tak tahu sebabnya tetapi saya boleh buktikan bahawa saya memang cintakan awak!

Gadis : Tak boleh beri bukti! Saya nak awak terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Tapi, kenapa pula awak tak boleh terangkan sebabnya?

Si Jejaka menarik nafas panjang dan dia berkata...

Jejaka : Baiklah! Saya mencintai awak sebab awak cantik, comel, mempunyai suara yang merdu, penyayang, kelakar, dan sentiasa merindui saya. Saya juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak awak melangkah, di situlah cinta saya bersama awak!

Si Gadis tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan Si Jejaka tadi. Namun begitu selang beberapa hari si Gadis mengalami kemalangan dan koma.

Si Jejaka amat bersedih. Di wad hospital, Si Jejaka menangis di tepi katil Si Gadis sambil berbisik..

"Awak! Jika disebabkan suara, saya mencintai awak... sekarang bolehkah awak bersuara? Tidak! Oleh itu saya tidak boleh mencintai awak kerana sekarang awak tidak dapat bersuara. Jika disebabkan kasih sayang dan senda gurau, saya mencintai awak... sekarang bolehkah awak menunjukkannya? Tidak! Oleh itu saya tidak boleh mencintai awak ketika ini.

Jika disebabkan senyuman saya mencintai awak... sekarang bolehkah awak tersenyum? Tidak! Oleh itu saya tidak boleh mencintai awak. Jika disebabkan setiap langkah saya mencintai awak.... sekarang bolehkah awak melangkah? Tidak! Oleh itu saya tidak boleh mencintai awak.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Saya tidak mempunyai sebab untuk mencintai awak lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Saya masih mencintai awak dulu, kini dan selamanya. Cinta tidak perlu ada sebab. Cinta lahir dari hati yang ikhlas. Saya terima awak seadanya. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat dan dipegang. Namun begitu... ia boleh dirasai dalam hati..

awak, saya cintakan awak tade sebab.. :')

Tuesday, 27 September 2011


assalammualaikumm .. hey all :) .. sehadd ?? ada yg ta sehadd ?? haa , tunggu pa g ! p mkn ubat cepatt ! haha .. fuuhh , fuiihhh .. aishhh .. sarang LABAH penuh aihh .. habukk nih pun , mai tang mana xtaww .. akuu bru bapa ari ja ta updatee bLOg , segalanya ADA ! ! hahaha ... saja lhaa .. xdakk mOOd nakk bkak BLog .. so akuu un biarkan BLOG nihh rindu akuu .. hahaha .. (suka hati main lepas jea) .. hahah .. lgpunn .. hati akuu bru ja sehadd .. arituu sket TEROK !! (terok lhaa sgt) .. tp xdea org lakk uh dtng mlwat akuu .. xpa2 .. aq cmna xpa ! hahaha .. tapii skunk da okee .. ! korunk tgk akuhh okee jea ann , muka cam xpenah ada masalah ann ?? an ?? ahah .. cool .. yeahh .. nihh haa .. aq terJUMPa satu entry nihh .. so akuu pon na post lahh .. :) .. agak2 lahhh kann .. ada ta ketogori2 nihh at korunk punya BF ataw unn bbf lelaki korunkk .. huwarghh (apa la aku merepek nihh) haha , kesah lakk akuu ann .. .. yukkk kita tgkk sama2 okee :) selamat membaca !! ^___^




1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang 'macho' tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA 'CUCI MATA'
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!

4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka... Macammana tu?

5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
Aduhaiii... lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu... Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji...

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih... Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya... mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya 'lelaki spedo'. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan... apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa...

13. PANAS BARAN
Aduiii... masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak... asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak... membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah... hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam 'food machine'. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHArGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna !

                                                   

Sunday, 18 September 2011

! riNDU gila kau !

video

Tuesday, 13 September 2011

tidak mudah UNtuk ku laFAZkan

asslammulaikumm .. hai all .. sehatt ?? hope sihat yepp ! kyna sihat ?? uh .. tidakk sama skli, demam siket :) tp da mam ubat ~(seksa nak papoiihh) ... sebelom kyna nak mulakan LUAHAN HATI ini .. kyna nak tnya kORunkk .. CINTA itu INDAH ka ?? ada sapa2 na gtaw ?? juz tinggalkan dlm chatBOx yg ada di sebelah kanan :) ... hurmmm ~ AIR MATA  kyna un da mula mengalir ,so kyna terpaksa tulis entri nih .. kamuu(bkn nma sebenar)kyna rindu sgt2 kamu saat2 nihh .. susah sgt nak lalui hidop nihh tnpa kamuu .. tapi siapa yepp kyna di hati kamuu ?? adakah sebuah kotak yg kosong tanpa ada isi di dlmnya ? apa tidak ckup pengorbanan yg telah kyna taburkan untukk kamuu ? pergobanan kaseh syg , cinta n rindu untukk kamuu ?? mengertilahh yg atiee nih sakit sgt dgn perkataan yg kamu KELUARKAN semalAm ~ bagaikan jiwa perasaan kyna retak seRibu makna !! kamuu(bkn nama sebenar). .. apkah ini TAKDIR bahawa kita xkan PERnah bersama ?? tapi BAGAIMANAKAH dengan JANJI2 kamuu yg dulu ?? tidakk kah ALLAH sgt meMBENCi pada org yg MEMUNGKIRI JANJI ?? kamuu .. dimana janji kamuu yg telah kamuu lafaskan untukk kyna ?? kamuu cuba untuk BERmain2 dlm PERcintaan ini~ kamuu cuba untukk MEMpersedakan dlm PERcintaan ini .. apa semua nihh ?? ingatlah bahawa sekali kita MEMpermainkan perasaan org , org akn membalas 100x kpda kita .. sekarang bru kyna sedarr yg cinta kadangkala sangat menyakitkan kann ??? .. tpi kyna redho .. sbb tiada siapa dpt ganti kyna selain kamuu, kiSAh kita tetap akan berakhir mungkin dengan satu ikatan atau juga mungkin dipertengahan jalan, ikatan itu kan terlerai,kita berusaha menjadi kekal agar kisah ini bertahan tapi ALLAH jua yang menentukann kyna syg kamuu untuk selamanyaaa .. :( kyna coba mengatur langkah kyna , jalan tanpa bayang2 kamuu ..langit dan bumi setia menemani kyna, kyna kepanasan tanpa perlindungan dari kamuu .. RINDU kamuu untuk selamanya.. .. dulu bila kyna menangis kamu adaa, dulu bila sedih kamuu hiburkann , bila kyna ketawa kamuu tetap adaa ,bila kyna senyum kamuu penyeri idop kyna , tapi kini ! kini kyna menagis seorang diri , kyna sedih menyendiri lagi,kyna ketawa seorang diri dan kini senyum tanpa kamuu  lagii .. :'( :'( :'(  cerita kita berakhiR disini .mengharap tiada titisan air mAta mengalir lagi , agar tiada cerita LUKA MENANGIS SENDIRI <3 <3 <3 






P/s ~ to u oll's jangan biarkan CINTA YANG PALSU menguasai diri kita >.< (saket sgt)




      

Saturday, 10 September 2011

.::.Hati Kekasih.::.


Wina dan Adam adalah sepasang kekasih. Suatu hari Wina disahkan menghidap barah hati.
Ikuti dialog mereka di bawah..

Wina  : saya risau la esok hari pembedahan itu.
Adam : jangan la risau sayang, saya akan menunggu awak.
Wina  : awak jangan tinggalkn saya ya.
Adam : ya sayang saya tidak akan tinggalkan awak.

Tiba hari pembedahan.
Wina  : awak, saya takut.
Adam : jangan takut ok, saya ada di sisi awak.
Wina  : kalau jadi apa2 pada saya macam mana?
Adam : berdoa pd tuhan moga segalanya berjalan lancar.
Wina  : Adam, saya sayang awak dan saya mencintai awak.
Adam : saya juga sayang dan mencintai awak hingga ke nafas saya yang terakhir.

Selesai pembedahan.
Wina : ibu, mana Adam?
Ibu    : Adam tak bagitahu Wina ke sayang?
Wina : kenapa dengan Adam, ibu?
Ibu    : Wina, ibu harap Wina dapat bersabar ya.
Wina : kenapa ni apa yang dah berlaku?
Ibu    : Adam adalah pemderma hati tu sayang.

Seorang kekasih yang menyayangi kekasihnya
akan sanggup melakukan apa saja
demi kekasihnya. Ini lah yang di namakan cinta sejati.


                                                       


Di sini bermulanya pertemuan yang terakhir
Kehilangan amat terasa di hati
Mungkinkah ini yang tertulis di tangan takdir
Ku terima perpisahan ini

Dulu kita satu jiwa satu impian
Susah dan senang kita bersama
Namun itu semua hanya sementara

Hanya lagu yang menjadi ingatan
Hanya lagu yang menjadi kenangan
Seandainya masa itu kembali semula
Ingin ku memiliki lebih dari itu

Mungkinkah ini yang tertulis di tangan takdir
Ku terima perpisahan ini

Perpisahan yang tak ku duga telah terjadi
Dirimu pergi biar ku sendiri

Dulu kita satu jiwa satu impian
Susah dan senang kita bersama
Namun itu semua hanya sementara

Hanya lagu yang menjadi ingatan
Hanya lagu yang menjadi kenangan
Seandainya masa itu kembali semula
Ingin ku memiliki lebih dari itu   


                                                                       

~berteMAN kan sePi~

Dalam diam ku mencintai mu
walau ku tahu kita tak harus bersama
tapi ku cuba pertahankan sayang ini
hingga aku sendiri terbawa dalam mimpi

biar kau menidakkan cinta ini
tapi tidak pada diri ku
kerna bagi ku
hanya kau yang ku perlu

kini aku sendiri
hanya berteman dengan sepi
kan ku tunggu kau sayang
walau kau berpaling meninggalkan aku

ku lihat malam sungguh indah
bagai kau berada di sisi
tapi ku tahu semua itu hanya mimpi
cuma ku harap ia akan menjadi rialiti.
    




                                                                   

Friday, 9 September 2011

~ demaM meLAnda diRI ini ~

  • deMAM~ demam~ dan terus DEMAM ~ huwarggghhh  ~ demam RINDU .?? haha .. (maybe la kot kan) .. tpi da lama penyakit nih xmlnda dri kYNAbambamm! tpi sekSA gila nak lalui >.< .. huwarrgghh .. cmna nak bg ilang demam selain makan UBATT ! ubat adalah MUSUH akuu .. >.< ... xnak makan ubatt :( .. tpi xmau demam :(  .. sayu jea ati akuu semenjak dua menjak nihh .. xtaww napa ... .. (nak kamuu di samping saia >.<) bleyhh ??  ... eh2 .. apa kna ngn kena dgn DEMAM nih .. haha .. maybe sbb tuh kot akuu leyh demam nihh :) .. hope demam nih cpat lega larhh ~ !! xsanggop nak tahan seksa .. huh !!! doakann akuu cepat semboh yerr ! aminnnn ..... :) 


Thursday, 8 September 2011

pandai2 berFIkir


LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.
...
LEMBU : Eh? kenapa?

ANJING: Aku lalu tepi 2 orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "Hoi anjing! pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu..

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power la...manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

jom sama2 fikirkan sejenak dn selamat beramal..(dtujukan khas pada saudaraku seISLAM)

~Hadits Rasulullah SAW~
~* Lebih Baik Ditusuk Jarum Besi Dari Pada Menyentuh Wanita *~

" Dari Ma`qil bin Yasar dari Nabi saw., beliau bersabda: Sesungguhnya ditusuknya kepala salah seorang diantara kamu dengan jarum besi itu lebih baik daripada ia menyentuh wanita yang tidak halal baginya."

  

Wednesday, 7 September 2011

~cinTA itu hadir tanpa DIDUGA ~

wahh ~ mcm best jea kan ENTRY nihh :) haha .. entry nih xdak kna mengena nan sapa2 .. tp kna mngena nan akuu .. ^_^ ..  <3 CINTA ITU HADIR TANPA DIDUGA <3 .. korunk un msti ada yg pernah terjadi cmnih kan ?? kan ? baik ngaku cepat ! ahaha ..xdakk ?? ada ceq kesahh ? haha .. ~ cinta ini bermula pada 12JUN ! wahh .. bru jea la an ? an ?? haha .. yg best nya tarikh nih sama bulan besday akuu .. 21JUN terbalik jea an ! !! 
pandai CINTA nih hadir pada tarikh yg MENARIK ! !! sebenaqnya akuu da lama minat kat kauu buchukk oii .. kauu ja xpenah taw >.< .. tpi akuu takot gila nak gtaw kauu .. sbb akuu takot kauu xdpt tima akuu .. sO .. akuu un pendam PERASAAN akuu nihh .. kita berkawan lama jugakk ! then pada tarikh 12JUN ! Kauu terus trrang kat akuu yg kau sukaa akuu , (aku perasan?) HELOO !! xdak masa oke ! HAHA .. waktu tuh da pukul 1.47 a.m an .. waktu tuh kauu da ngntok gile2 an ? an ?? tp tetibe kauu cakap kau ta bleh tido an ? siot jepp .. haha .. sejak kauu gtaw akuu kauu sukaa akuu an , kauu nak taw perasaan akuu ?? argghh ! kauu xkan pernah taw la .. hnya TUHAN ja taw perasaan akuu cmna TIME tuyh .. hahah betapa bahagianya akuu ! (akuu lompat2 ataih katil smpai jatuh) ::: cinta kita BERPUTIK hanya di MUKA BUKU jea kan ?? huh .. byak keNANGAN ! tpi aku xtahan gila rindu akuu kat kauu .. sO , akuu ajak kauu jmpa .. hikhikk .. first time jmpa kauu buchukk ! pergghh ! SEJUK HATI akuu tgk kauu .. hahah .. (comel sgt) ..before kita jumpa kauu gtaw akuu yg kauu segan n berdebar2 an ?? an ?? ada kauu fikir perasaan akuu cmtuh ta ? akuu un lagii la cm nak tinggai ja JANTUNG akuu yg duPdapdupdap at tgh2 jalanraya uhh , haha .. tapi akuu wat muka sekupang jea depan kauu ann :) .. (pandai akuu coverline) .. ^_^ .. adakah kau cinta yg aku CARI selama nihh ?? ahaha , yupp2 .. lebeh kurang laa :) start 12JUN smpai sekarang ! akuu syg kauu sgt2 muchukk oii :P .. akuu ta penah fikir langsong untuk memiliki kauuu ! TAPI tuhan telah mempertemukan kita n kita telah jadi sehati sejiwa <3 wah ~ haha .. alhamdullilah ~ terima kaseh yaALLAH ~ iniLAH cinTA hadIR tanPA di dUGA <3 <3 <3   


                            

                                                                ^_^  DOUBLE"K" ^_^
                         

Tuesday, 6 September 2011

~ tenTAng buDAxbaiK~

cerita tentang budakbaik ..sapa ea ?? hahaha ..akuu lahh ..sapalagii ..korunk nak kea ngaku diri korunk jahat??rsanya x kot an :D .. nama akuu nOOrsYAkiNAh bt raMLi ~ umuq akuu bru jea 16 ..muda lagi kan ??an ?ahaha ..perkara biasa jea tuhh .. tp taun depan akuu da SPM ~ huwarrrghh ~ satu HABUK un aq xtaw >.<..cmna nihh .. bersediakah akuu ?hahaha ..yupp2 ..sedia dari sekarang :) just col me KYNA ~ nama nih exbf akuu letakkann ..haha sampai skunk nama uh da diKEMBANG2 kan oley kekawan kerabad akuu.. haha .. akuu nih manusia biasa .. ta perFECT mcm korunk taw ..tapi akuu bersyukur dgn apa yg TUHAN telah anugerah kan untuk akuu ..aminn :) .. hobi akuu ?? hobi akuu apa ae ?? alamakk . akuu un xtaw apa hobi akuu ..cOz aku sukA wat semua BEnda ~ HAHA ~ tapi akuu ada cita2 .. tinggi gak la cita2 akuu ..akuu nak jadi DOKTER !! aehh ?bleh kea ?insyaallah boleyh kalau rajin usaha ~ :) (rajin kea?) huh ... akuu suka makan makanan yang mak akuu masak .. tuh la febret akuu .. sedappp ooOOo .. korunk nak RASA ? mai la umah akuu ... huhuu .. akuu anak ke-4 dri 4org adeqberadeq ~(anakbongsu) .. WHAT ??????????? maNJA ?? uhh ~ sama sekali tidakk .. tp law ada bnda yg akuu nak sgt2 tp xdapat .. akuu manja2 la nan mak n abah akuu sbb COMFIRM dapat ! HAHAH .. akuuu suka BERKAWAN not BERKAWIN okee .. :) .. tp akuu benci kalau ada oraNG belagak soMbong ! akuu taw la comeyy n encem unn .. tp xna la sOmbong2 .. bak kata PEPATAH                                                      
"orang yang SOMBONG selalu RUGI" . an ? an ? toi an >? :) akuu minat BEAR a.k.a TEDDY BEAR .. sbb coMELL sgt2 , tapii !! ada ka orang na kasikan untukk akuu ? :( .. teringin sgt2 .. akuu  suka warna yg cerahh2 .. sbb nmpak menarik ! TAPI itam okee jgak ! SBB nampak MENAWAN ! x gitu ?? hahaha , akuu seorng yg CHUBBY ! akuu akan sayang korunk bila korunk SYGKAN akuu .. muahhXxX ! :* .. hikhikk ... nih larh kesudahan coRAKcariK kehIDUPAnku !! lurve u all <3 <3 

~ cinTA yaNG abAdi ~




 cinTA yg AGUNG adalah ketika kita menitiskn air mata DAN masih peduli TERHADAPNYA~~~~SYgku....kau hadir dgn senyuman....hadir membawa sejuta HARAPAN....membuat hidup ku tiada kesunyian dalam melayari bahtera kehidupan......dtanglah padaku bisikkan kerinduanmu....kn ku hiasi dirimu dgn belaian MANJAKU......agar kau sedari hebatnya CINTAKU.....senyumammu INDAH membelai KALBU....jiwa terpaku saat melihatmu....yg pasti cnta kini bertamu....bernafas dlm DAKAPAN cintamu~~~SAYANGKU ku berjanji akn ku JAGA senyumammu supaya selamanya kekal di BIBIRMU...segala madah janjimu erat ku pegang.....jgn SESEKALI benarkn CINTAKU KECUNDANG~~~merenung byangmu sekilas pandang..cintaku TERHADAPMU jujur DAN iklas....kasih syg yg tersulam BUKAN MAINAN..tapi menjadi BUKTI percintaan...setiaku sekumtum maWAR merah....tangkainyA adalah CINTAKU..dan KELOPAK NYA adalah NYAWAKU..seandainya kelopak nya gugur ke bumi~`tangkai mASEH utuh TIDAK BERGANTI..SEJAUH mana pun JASAD mu PERGI..akn KU KEMBARA menyusur DURI..BIAR NYAWA SEBAGAI PEGANTI..ASALKN CINTA KEKAL DI HATI~~yakinlah dgn CINTAKU..pastilah dng KEJUJURANKU..tidak penah sesekali ku MENGKIANATIMU..kerna CINTAKU,CNTA MATI..kasih syg ku terbit dri MENTARI..mengintai sejenak RINDU YG menanti..dirimu bgaikan kerdipan BINTANG di angkasa..membiaskn caHAYA di pelusuk JIWA..cnta DERITA dulu BERTAPA kini TERANG TERPANCAR BAHAGIA..KAN KU SMPAN SEMUA KNANGAN..biar SEPI ada BERTEMAN..
  

kata2 ku ini bukan MAINAN..semuanya BERTANDANG DI SAAT KERINDUAN
ku biar dirimu kesunyian meniti titian dalam menuju IMPIAN..dalam KEJUJURAN tersirat KESETIAN..dalam PERTEMUAN pasti ada PERPISAHAN..dan dalam CINTA akan TIMBUL KEBAHAGIAAN..
yakin lah dgn PERCINTAAN tiadak semua  CINTA disapa PENDERITAAN..tidak semuanya hanyalah KEMUNGKINAN..setialah dlm PERHUBUNGAN..segala DERITA pasti BERTEMANKN KEBAHAGIAAN..
                                                  
                                                                INSYAALLAH...      ilove u,,miz u..



                                                                           

"abANg , tunggu mak di syurga ya ^_^


Wednesday, August 10

Kisah Benar : "Abang,tunggu mak di syurga ya"
Hargai & sayangi org2 disekeliling kita sementara mereka masih bernyawa.....
Dan terima kasih kepada penulis & saya share untuk semua moga ketabahan mereka,
mampu membuatkan yang lain semua hargai apa yang ada di depan mata..........
..........Terima Kasih sekali lagi.....

Mak pandang jenazah abang yang terbaring kaku.
Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pada wajah abang.

Mak ambil pisau. Mak potong baju-T yang tersarung pada tubuh abang,
baju terkahir yang abang pakai, Mak terpaksa potong kerana kerana baju itu,
tidak muat untuk melalui perut abang yang 'buncit'.

Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu,
sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah kendong tubuh abang ke pangkin yang telah disediakan.
Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Hanya kami berdua.
Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah dan mak yang menjiruskanair buat kali terakhir pada tubuh kecil abang.

Mak nampak anak mata abah,
berkaca-kaca, setitis dua air matanya tumpah,
mengalir di pipi, tapi cepat-cepat abah sapu dengan lengan sasanya.

"Bang, jangan menangis. Kita selesaikan hingga ke titisan terkahir," begitulah kata mak pada abah.

Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang.
Pun hanya kami berdua juga.
biar tangan kami saja yang memakai dan membalutkan kain terakhir pada tubuh abang.

"Kakak, jangan menangis. tak baik buat abang macam tu!"

Itu pesan mak semasa kakak-kakak mahu mengucup dahi abang buat kali terakhir.
Abah pula selepas mengucup dahi abang, cepat-cepat abah menjauh memalingkan muka.

Mak nampak air mata abah berjuntaian membasahi pipi.
Dan buat kali terakhir itu juga, mak usap dahi abang.
Mak senyum, lantas kucup dahi abang.

Mak bisikkan: "Abang tunggu mak di syurga ya!"

Akhirnya, wajah abang 'ditutup'.
Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir.
Ramai betul jemaah yang turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan.

Abah masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah abang.
Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana .

Bertubi-tubi mak terima ucapan takziah daripada tetamu yang datang.
Abang nak tahu, ada satu soalan yang mereka tanyakan pada mak.

Soalan itu asyik terngiang-ngiang di telinga mak.
Tanya mereka: "Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri,
tapi setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?"
Itulah soalan mereka.

Mereka hairan kenapa mak tidak menangis,
sebaliknya bibir mak tidak lekang dengan senyuman.
Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yang pernah berada dalam rahim mak dulu?

Petang itu, mak duduk di satu sudut di ruang tamu rumah.
Mak terfikir tentang soalan mereka itu.
Mak tak tahu nak jawab macam mana.
Kemudian, mak nampak sebuah diari di atas para di sudut ruang tamu.

Lantas mak capai diari kecil itu.
Di dalamnya tercatat peristiwa yang berlaku,

sepanjang empat tahun dua bulan mak membesarkan abang.
Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu.
Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya.

Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali
mengenangkan perjalanan derita abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir.

Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum abang pergi.
Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari.

Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis?
Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.

Januari 2011-

Perut abang semakin membusung kerana hati membengkak.
kata doktor, semua organ dalaman abang sudah rosak,sudah 'reput'.
Tak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah!
Tidak akan ada lagi pembedahan untuk abang.

26 Februari 2011-

Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu,
mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah!

Hah Hah.. Tergelak mak.Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah.
Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah,

Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur ,
tapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang abang minta.

Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan abang,
tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti.

Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas,
abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang,
sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang.
Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.

7 Mac 2011-

Keadaan abang makin kritikal.
Perut abang semakin besar. Abang tak mampu nak bergerak,
lebih banyak terbaring dan asyik sesak nafas. Mak tak tahan lihat keadaan abang.

Mak bawa abang ke IJN,
rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat abang.
Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi.

Abang hanya menanti waktu.
mak angguk perlahan. Mak redha.
Dalam hati mak juga sudah berkata, masa abang tidak lama lagi.

Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak,
macam mana dengan abang? Mak jawab: "InsyaAllah, abang akan sihat!"

Mak terpaksa cakap begitu pada mereka,
sebab mak tak mahu mereka semua lemah semangat,
jika mereka tahu abang sudah tiada harapan lagi.

Mereka pun sama, masing-masing bertarung dengan ujian,
apabila anak yang dikasihi ditimpa penyakit.
jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka.
Pahitnya, biarlah mak sendiri telan.

13 Mac 2011-

Hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa abang pulang kerumah .
Doktor izinkan. Biarlah abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga.
Dan di saat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan abang.

Di rumah, setiap hari mak akan tanya: "Abang nak apa harini?"

Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab: "Mak, abang nak naik kereta bomba!"

Mak termenung dengar permintaan abang.
Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar.
Abah tanya pergi mana? Mak jawab: "Balai bomba!"

Sampai di situ, mak minta izin pegawai bomba.
Mak kata, abang teringin nak merasa naik ke dalam trak bomba.
Pegawai itu garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala.

Belum sempat pegawai bomba itu menjawab,
lantas mak tarik baju abang ke paras dada.
Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu:
"Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'!
Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!"

Bila lihat perut abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan,
pegawai itu tak tunggu lama. Terus diacapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu.

Dia dukung abang, letakkan ke atas tempat duduk bahagian pemandu.
Abang nampak gembira sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu.
Abang tak perasan, mak palingkan muka lima saat.
Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.

Hari lain, mak tanya lagi: "Abang nak apa?"

Abang jawab: "Abang nak naik lori sampah!"

Mak dukung abang, tunggu depan rumah.
Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah,

Mak tahan lori itu.
"Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?"

Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak.
Kemudian, mak angkat baju abang dan beritahu perkara sama. Berubah mimik wajah mereka.

Segera mereka angkat abang, letakkan di tempat duduk pemandu.
Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup lihat abang lama-lama.
Sedih agaknya.

Begitulah seterusnya.
Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama.
Abang kalau nak tengok gajah, mak bawa abang pergi zoo.
Walaupun abang tak larat jalan, tak apa.
Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung abang.

Abang kata nak tengok burung, mak bawa ke taman burung.
Abang kata nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan.
Ke mana saja abang nak pergi, semuanya mak tunaikan!

Setiap hari juga mak tanya abang nak makan apa.
Macam-macam abang teringin nak makan.
Martabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung, rojak dan macam-macam lagi,
semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu abang pinta pada pukul 3.00 pagi!

Apa saja yang teringin oleh tekak abang,
semua mak cari walaupun abang sekadar menjamahnya sesudu dua.
Apa saja abang pinta, kami tunaikan.

Mak tahu, mak faham, masa abang bersama mak dan abah semakin suntuk!

27 Mac 2011-

Abang semakin kritikal! Nak bercakap pun terlalu lemah,
apatah lagi untuk bergerak.
Mata kuyu, hanya terbaring sambil memeluk Aina,
anak patung kesayangan abang. Mak ajak abah bawa abang ke hospital.

"Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!"

Itu kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN.
Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku.
Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.

5 April 2011-

Mak telefon sekolah asrama kakak yang sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan kakak pulang.

"Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!"

Itu kata-kata mak pada cikgu dan akak diizinkan pulang pada hari ini.
Kemudian, Dr. Adura. , doktor yang sinonim merawat abang datang melawat.

Mak memang rajin bercerita dengan Dr. Adura.
Kebetulan mak ceritakan yang mak terkilan tak dapat tunaikan
permintaan abang mahukan kek berbentuk lori sampah.

7 April 2011

Pagi ini Dr. Adura datang melawat abang. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk abang tengah hari ini.

Rupa-rupanya, tengah hari itu datang tetamu yang juga rakan-rakan alam maya,
Dr. Adura membawa kek lori yang abang mahukan sebelum ini.

Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura tulis di dalam blognya,
kisah abang dan ramai yang mahu menyediakan kek yang abang pinta.

Sekali lagi, para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu...
selamat ulang tahun untuk abang.
Tapi abang kurang ceria, wajah abang tampak letih dan nafas abang turun naik.

8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang..
membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang.
Tapi abang sekadar lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu.

Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah abang,
bacaanya meningkat naik.
Tapi hati mak dapat rasakan abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak.
Malam itu, hanya mak berdua dengan abang di dalam bilik.

Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat.
Mak duduk di sebelah abang, mak peluk dan usap rambut abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.

Dalam tangis itu, mak katakan pada abang:
"Mak tahu abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu.
Mak tahu abang nak pergi.

"Jangan tahan-tahan abang. Pergilah. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya.
Mak puas dapat sempurnakan apa saja hajat yang abang pinta.
Mak juga bangga kerana Allah hadirkan abang dalam hidup mak walaupun seketika!"

Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu.
Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya.
Dan mak berjanji tidak akan menangis lagi selepas itu!
Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia

Abang pada tahun 2007.

9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital.
Masa abang dah dekat sangat. Mak lihat abang dah kritikal.
Wajah abang sudah tampak biru, lebam! Dada berombak, tercungap-cungap menarik nafas.

Abang dah tak mampu bercakap lagi sejak malam tadi. Makan minum pun tak mahu. Pakul 8.00 pagi, abah dan kakak sampai.

Mak suruh kak long bacakan Yaasin di sebelah abang.
Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.

Pukul 3.00 petang, abang makin lesu. Lantas mak ajak abang keluar berjalan-jalan.

"Abang, nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"

Abang hanya mengangguk lemah.
Mak dukung abang dan kita satu keluarga turun ke kantin.
Abang mahu minum air coklat.
Tapi abang hanya minum seteguk.
Kemudian, abang lentukkan kepala pada bahu mak.

"Abang, tu tengok kat luar tu? nampak taj sinar matahari tu? Cantikkan?"

Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu.

Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.

"Abang ngantuk!" Itu kata abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak.

Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang.

"Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'!
Mak terus ajak abah dan kakak naik semula ke wad walaupun...
mereka belum sempat jamah makanan di atas meja."

Mak tahu, masa abang sudah hampir tiba!

Sampai di wad, mak baringkan abang atas katil.
Dan abang terus merintih dalam nada yang lemah: "Makkk..sakit perut..!"

Dan abang terus memanggil: "Makkkkk!".
Suara abang perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi abang.

"Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan abang pergi. Mak halalkan segala makan minum abang.
Mak halalkan air susu mak untuk abang. Pergilah abang. Mak izinkan abang pergi!"

Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalam mata abang yang semakin kuyu.
Saat abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup abang selagi abang masih bernafas.
Mereka kucup pipi abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.

"Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini.
Mak tak mahu abang dengar kamu menangis! Jangan seksa abang dengan tangisan kamu!"

Mak marah mereka buat begitu pada abang.
Mak tak mahu abang lihat kami menangisi pemergian abang.
Mak tahu, abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis..
di saat akhir sakaratulmaut menjemput abang.

Mak tak mahu tambahkan lagi kesedihan abang untuk meninggalkan kami.
Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya.

Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis,
mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu.
Mak tak mahu orang luar lihat.
Mak tak mahu ada orang menangis di saat abang akan pergi.
Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.

"Pergilah abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah..!"
Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat,
genggaman tangan abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...

Pukul 3.50 petang, akhirnya abang meninggalkan dunia fana ini.
Innalillah... Mak kucup dahi abang. Mak bisikkan di telinga abang:
"Tenanglah abang disana. Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak abang.

Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"
Abang, sekarang mak dah dapat jawapanyya.
Mengapa mak tidak menangis?

Pertama, abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti.

Kedua, apa saja keinginan abang semasa hayat abang telah mak tunaikan.
Tiada lagi rasa terkilan di hati mak.

Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat abang.
Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk abang.

Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya,
sentiasa berada di sisi abang dan menggembirakan abang setiap saat dan waktu.

Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti abang.
Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran abang.
Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan.

Mak telah beri segalan-galanya melebihi 100% untuk abang.
Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat.
Sebab itu mak tak perlu menangis lagi.

Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa abang...

mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran abang dalam hidup kami biarpun cuma sebentar.
Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan,
anak bongsu daripada lima beradik.
Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung...
termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit.
Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan,
dan ada antara pembedahan gagal,
malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut.

Walaupun pada awalnya doktor mengjangkakan hayat abang tidak lama selepas lahir ke dunia,
namun ternyata anak kecil ini mampu bertahan sehingga usia empat tahun untuk meninggalkan kenangan terindah...
dalam hidup Jamilah (ibu) dan Hamdan (bapa).

innalillahi wa inna ilai rajiun.